“Flying consul”-verplaatsingen

Informatie over de “Flying consul”-verplaatsingen.

  1. Laatst bijgewerkt op

Medewerkers van de Consulaten-generaal begeven zich naar verschillende steden in de jurisdictie met een mobiele kit om de biometrische gegevens (foto, vingerafdrukken en handtekening) af te nemen van de Belgen die in de consulaire registers zijn ingeschreven en die een paspoort wensen aan te vragen.

Als u van deze dienstverlening gebruik wenst te maken, gelieve de aanvraag per post naar het Consulaat-generaal op te sturen minstens twee weken voor het bezoek van de ‘flying consul’ (zie tijdschema hieronder). Tijdens het bezoek zullen geen formulieren, documenten of betalingen aanvaard worden.
 
 

Planning 2024

  • Detroit: 22/23 februari, 2024
  • Seattle, WA: 25/26 maart 2024
  • San Francisco, CA: 8/9/10 april 2024
  • Orlando, FL: 14-15 april 2024
  • Minnesota: eind april / begin mei (TBC)
  • Denver, CO: 1/2 mei 2024
  • Salt Lake City, UT: 3 mei 2024
  • Chicago: eind mei / begin juni (TBC)
  • San Francisco, CA: herfst 2024 (TBC)
  • Portland, OR: herfst 2024 (TBC)
  • Phoenix, AZ: herfst 2024 (TBC)
  • Honolulu, HI: herfst 2024 (TBC)
  • Miami, FL: december 2024

 

1. Gelieve volgende documenten per post toe te sturen

  • het aanvraagformulier dat van toepassing is op uw aanvraag: 
    • voor een paspoort;
    • voor een identiteitskaart;
    • voor een kids-ID kaart;
    • voor enkel de afname van biometrische gegevens met doel het vernieuwen van een paspoort op latere datum;
  • een kopie van uw huidig paspoort: het origineel paspoort meebrengen tijdens de ontmoeting met de ‘flying consul’. Indien het paspoort nog geldige visa bevat, zal deze teruggestuurd worden met het nieuwe paspoort na annulering van de blanco bladzijden;
  • een kopie van de "Permanent Resident Card" (origineel meebrengen op de afspraak), of kopie van het geldig Amerikaans visum of US naturalisatiecertificaat (tenzij in de Verenigde Staten geboren);
  • voor minderjarigen: ook een kopie van de "Permanent Resident Card" van de Belgische ouder (origineel meebrengen op de afspraak) of van het geldig Amerikaans visum van de Belgische ouder, of een kopie van het naturalisatiecertificaat van de Belgische ouder (tenzij in de Verenigde Staten geboren);
  • een money order of een cashier’s check (geen persoonlijke cheque) gericht aan "Consulate General of Belgium" - voor correct bedrag, zie onze prijslijst.  
  • een ingevuld gefrankeerde “flat rate” USPS omslag of UPS slip (met betalingsinformatie: rekeningnummer of kredietkaart) voor het terugsturen van het paspoort. Gelieve het Consulaat-Generaal niet te vermelden, enkel uw eigen persoonlijke gegevens, zowel als afzender EN als bestemmeling.

 

2. Afspraak

U kunt online een afspraak maken zodra het werkschema beschikbaar is (ongeveer 6 weken voor het geplande bezoek). 


Voor bijkomende vragen, kan het Consulaat-generaal gecontacteerd worden via e-mail:


Andere mogelijkheden buiten het ambtsgebied

Gelieve te noteren dat u andere mogelijkheden heeft om een paspoort aan te vragen:

  • bij een ander Consulaat-Generaal of Ambassade van België (en hun flying consul zendingen)
  • in de gemeente waar men laatst ingeschreven was. Indien men nooit in België gewoond heeft, maar wel daar geboren was, dan dient men de aanvraag bij de gemeente van de geboorteplaats te doen. Een Belg die in het buitenland geboren is en nooit in België gewoond heeft, kan een paspoort aanvragen in een Belgische gemeente naar keuze.